Maak opruimen leuk(er)
Niemand ontkomt er aan en vrijwel iedereen heeft er een hekel aan: je huis opruimen. Hoe kan je dit zo efficiënt mogelijk doen? We hebben een aantal handige tips voor je op een rij gezet en een professional organizer om advies gevraagd.
1. Minder spullen is minder opruimen
Klinkt als een open deur, maar het is wel waar. Hoe minder spullen je hebt, hoe minder je op hoeft te ruimen. Ga eens kritisch door je spullen en bepaal wat je echt nodig hebt, of waar je blij van wordt. Je zal zien dat er veel spullen zijn die makkelijk weg kunnen. Misschien kan je het verkopen, weggeven, of weggooien als het niet herbruikbaar is. Dat ruimt pas echt op!
2. Moeite met weggooien? Stel jezelf dan een deadline.
Heb je moeite met weggooien van spullen, omdat je ze nog nodig denkt te hebben? Maak dan de volgende afspraak met jezelf: stop de spullen in een doos en plak die dicht. Schrijf op de deksel: weggooien na (datum invullen). Heb je de doos voor die datum niet opengemaakt, dan is de kans groot dat je het echt niet meer nodig hebt. Je kunt het dan met een gerust hart weggooien, weggeven of naar de kringloop brengen.
3. Zorg dat je spullen kunt opbergen
Zorg dat je voldoende opbergruimte creëert, zodat je essentiële spullen netjes kunt opbergen. Dichte kasten zorgen daarbij voor rust, omdat de spullen dan echt buiten het zicht liggen. Er is meer mogelijk dan je misschien denkt: hoge dichte kasten, lade met wieltjes voor onder het bed, een kast op de overloop met dichte lades, opbergboxen in een hoek, etc.
Op Pinterest kan je veel handige tips vinden om spullen slim op te bergen.
4. Geef spullen zoveel mogelijk een vaste plek
Het helpt enorm als je spullen een vaste plek geeft en als iedereen zicht daar aan gaat houden. Dus sleutels in een vast bakje en je schoenen op het rek in de hal. Hierdoor raak je ook minder vaak iets kwijt, omdat je weet waar het ligt.
Maakt het je gelukkig?
We keken ook nog even naar de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo. Zij heeft een belangrijke boodschap: does it give you that little spark of happiness? Volgens Kondo moet alles in je huis vreugde brengen. Dus als je twijfelt of iets de deur uit kan…. bekijk en voel het item kritisch en vraag jezelf af: word ik hier gelukkig van? Nee? Dan kan het direct weg.
Wil je meer tips van Kondo en heb je Netflix? Kijk dan naar de serie Tidying up om Kondo aan het werk te zien.
5. Maak een opruimchecklist
Het helpt enorm als je een checklist maakt met opruimtaken die je vaak doet. Zet de belangrijkste taken bovenaan. Met een checklist krijg je overzicht en vergeet je dingen niet. Daarnaast geeft het een lekker gevoel als je zaken kunt afvinken. Zijn er meer mensen in je huis, dan kan je de taken ook makkelijk verdelen en weet iedereen wat er van hem/ haar wordt verwacht.
6. Verdeel de taken over de week
Heb je veel terugkerende taken op je checklist staan? Verdeel het dan over de week, zodat je niet alles in een keer hoeft te doen. Belangrijk: hou je aan je plan! Wat ook helpt is om terugkerende taken op een vast moment te plannen. Zo kan je er rekening mee houden en wordt het vanzelf een gewoonte.
7. Zet een lekker muziekje op tijden het opruimen
Om het opruimen wat gezelliger te maken: zet muziek op die je energie geeft. Maak een playlist met jouw beste opruimmuziek.
8. Beloon jezelf
Stel jezelf iets leuks in het vooruitzicht als je hebt opgeruimd.
Professional organizer Ilse aan het woord
Wat doet een professional organizer?
Als professional organizer help ik je bij het maken van keuzes om structuur, orde en overzicht (terug) te brengen in je huis, of op je werkplek. Hierdoor zul je ook ruimte en rust in je hoofd ervaren!
Waarom vind je het leuk om anderen te helpen met opruimen?
Ik ben heel dankbaar om mensen te mogen helpen die die de situatie niet goed meer kunnen overzien en zich daar zelfs soms voor schamen. Als zij zich nadien letterlijk bevrijd voelen geeft mij dat veel voldoening! Het is echt een proces waarin ik mensen begeleid in loslaten en rust ontvangen.
Waarom is opruimen van je huis belangrijk?
Om rust te ervaren en om te kunnen genieten in je eigen huis. Opruimen betekent niet alleen het loslaten van spullen, maar ook van bepaalde herinneringen en van emoties. Dit is vaak een heel proces wat stapje voor stapje gaat.
Waar begin je als je huis een rommel is en je door de bomen het bos niet meer ziet?
Begin altijd met één plek in huis! Anders wordt de chaos alleen maar nog groter. Pas als die plek klaar is, motiveert dit vaak om de volgende plek aan te pakken. Zo werk ik zelf ook met cliënten, stap voor stap!
Welke 3 onmisbare tips heb je voor mensen om hun huis opgeruimd te houden?
- Het creëren van vaste plekken voor je spullen, dan is het voor iedereen duidelijk waar iets hoort te liggen.
- Als je iets koopt, bijvoorbeeld kleding, doe dan ook iets weg uit je kast. Dit voorkomt een overvolle kledingkast.
- Stel taken op voor het hele gezin en doe aan het eind van de dag het 10 minuten opruimrondje.
En welke tips kan je mensen geven die heel klein wonen. Hoe voorkom je rommel in je kleine huis?
Toch weer die vaste plekken hanteren voor je spullen! Tegenwoordig is het heel makkelijk om veel spullen te verzamelen door ons consumptiegebruik. Dus stel jezelf vooraf de vragen: heb ik dit echt nodig en ga ik het echt dragen of gebruiken?
En lukt je dat niet meer zelf, dan kun je een professional organizer in de arm nemen die je daarin ondersteunt!
Meer info Ilse organiseert: www.ilseorganiseert.nl
© openingsfoto: Shutterstock