Bij de verkoop van een huis is het juiste plaatje allesbepalend. Potentiële kopers moeten er hun droomhuis in kunnen herkennen. Het draait daarbij om pure verleiding. Met verkoopstyling kan je dat effect bereiken. Slimme aanpassingen zorgen dat moeilijk verkoopbare woningen verkoopbaar worden en dat gangbare woningen vaak voor een hoger bedrag worden verkocht. Marjolein Band is eigenaar van Studio Fiks. Zij ondersteunt dagelijks verkopers met verkoopstyling. Wat is haar geheim?
Wat doe je precies?
“Mijn doel is dat jij je huis zo snel mogelijk verkoopt en tegen de beste prijs. Door aanpassingen te maken probeer ik potentiële kopers het gevoel te geven dat ze thuiskomen in hun toekomstige woning. Ik doe dat zoveel mogelijk met de spullen die al aanwezig zijn. Als ik iets niet kan weghalen, bijvoorbeeld een oude vloer, dan probeer ik dat te maskeren zodat het minder opvalt.
Soms bereik je al heel veel door bepaalde spullen weg te halen. Haal bijvoorbeeld alles wat echt heel persoonlijk is weg. Heb je een mooie grote foto van je kinderen aan de muur hangen? Haal deze dan uit het zicht. Als je deze spullen niet weghaalt, is het voor mensen moeilijk om jouw woning te zien als hun toekomstige huis. Ze denken dan: dit is mijn huis niet. In een hotelkamer wil je ook niet weten wie er voor jou heeft geslapen Ik zorg dat jouw woning het gevoel geeft aan de kopers dat zij binnenkomen in het huis dat zij zoeken. Simpel gezegd: ik manage de emoties.
Je huis verkoop klaarmaken zorgt ook voor een ander positief effect. Veel mensen zijn vaak nog niet helemaal klaar voor de verkoop. Verkopen is namelijk een emotioneel proces. Het veranderen en opruimen van je huis zorgt dat je er afstand van kunt nemen.”
Wat is je werkwijze?
“Je probeert kopers het gevoel te geven dat ze thuiskomen in hun toekomstige woning”
“Als iemand interesse heeft in de verkoopstyling, kom ik langs. Heel belangrijk is het om te weten of een woning al in de verkoop is geweest. Veelal schakelen mensen mij namelijk in als een woning moeilijk verkoopbaar is. Dit is vaak het geval met woningen die gedateerd zijn. Ik bekijk de woning en bespreek wat er moet gebeuren om het huis verkoopbaar(der) te maken. Hierna volgt een offerte en bij akkoord, ga ik aan de slag. In sommige gevallen geef ik alleen aanwijzingen, maar ik kan ook alles verzorgen. Denk daarbij aan kleine schilderwerkzaamheden, het schoonmaken van de tuintegels en het plaatsen van ander meubilair. Ik hou er altijd rekening mee dat de mensen wel prettig moeten kunnen blijven wonen in hun woning! Als het om een woning gaat die al eerder op de markt is geweest, bepaal ik samen met de makelaar een nieuwe strategie. We zorgen dan dat de woning opnieuw op de markt komt. Maar nu wel met de wow-factor en tegen de juiste prijs. Ook de foto’s op funda.nl zijn hierbij cruciaal. Niet alleen de hoofdfoto, maar de eerste 5 foto’s die mensen te zien krijgen. Het gaat daarbij zowel om de kwaliteit van de foto’s en natuurlijk om de inhoud. Mensen moeten blij worden van de foto’s. Ze moeten op internet al verliefd worden op jouw woning En dat beeld moet natuurlijk worden bevestigd als ze de woning komen bezichtigen. De meeste mensen weten trouwens al binnen enkele minuten of ze jouw woning willen kopen of niet. En de vrouw heeft daarbij vrijwel altijd de doorslaggevende stem!
Als al mijn adviezen worden opgevolgd, dan is de woning binnen een paar weken verkocht!”
Waar haal jij je inspiratie en kennis vandaan?
“Ik bezoek veel beurzen en ik onderhoud mijn kennis door regelmatig bij te scholen.”
Wat zijn belangrijke trends op interieurgebied?
“De belangrijkste trend is dat mensen op zoek zijn naar comfort. De wereld om ons heen wordt steeds onzekerder. Ons huis moet een plekje zijn waar je je veilig voelt. Het hoeft geen groot huis te zijn, als het maar luxe en comfortabel aanvoelt. Dat effect kan je trouwens goed bereiken door met warme stoffen te werken.
Een andere trend is dat we van bezitten naar beleven gaan. We willen zo min mogelijk met het onderhoud van ons huis bezig zijn en niet elke dag in de tuin aan de slag hoeven. We willen ervaringen opdoen. Het is daarom belangrijk dat je huis instapklaar is, of dat effect opwekt. Dat is wat kopers zoeken.
Ook een belangrijke trend is circulariteit, ofwel hergebruik van materialen en spullen. We zijn ons steeds meer bewust van onze omgeving. Mensen willen iets doen om de aarde te beschermen. Gelukkig komen er steeds meer mooie spullen op de markt die zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Denk aan een kleed van gerecyclede petflessen, dat bijna niet van wol is te onderscheiden qua look en feel. Maar ook een behang van gerecyclede kurken.”
Case verkoopstyling
Vraag klant:
Help mij mijn huis te verkopen na 1 jaar zonder kijkers.
Oplossing van Marjolein:
“Door een andere meubelopstelling ontstonden betere zichtlijnen. Toevoeging van ander kleed en bank, waardoor er een eigentijds en samenhangend kleurpalet ontstond. Accessoires m.b.t. het geloof verwijderd en andere toegevoegd en deze gegroepeerd. Nieuwe foto’s gemaakt.”
Resultaat:
“Het huis is binnen 1 week verkocht voor de vraagprijs.”
Links: situatie voor. Rechts: situatie na de verkoopstyling.
Hoe creëer je rust in je woning?
“Kijk eens door je oogharen naar het interieur van je woning en beslis wat je weg zou kunnen halen. Kijk eens wat het doet zonder die spullen. Als je overbodige dingen weghaalt, krijg je direct rust. Neem ook afscheid van losse accessoires, of zet ze bij elkaar. En zorg voor een eyecatcher in de kamer. Dat geeft focus.
En als je dan toch bezig bent: hang je schilderijen niet te hoog. Als je zit moet je het op ooghoogte kunnen zien.”
Hoe krijg je samenhang tussen meubels?
“In sommige gevallen kan je samenhang creëren door kleur op de wand aan te brengen. Dat kan zorgen voor een gevoel dat het wel klopt. Er is vaak niet veel voor nodig om het echt gezellig te krijgen. Je moet een paar grote gebaren maken.”
Meer informatie
Woning in de openingsfoto: Huismanweg 6 in Schoorl