Dit moet je weten over het nieuwe energielabel voor woningen
Op 1 januari 2021 is het nieuwe energielabel woningen ingevoerd. Kon je voorheen online je energielabel aanvragen, nu komt er eerst een gediplomeerde energieprestatie adviseur langs die het label bepaalt. Wat kan je verwachten en wat kost het? We zochten het voor je uit.
Definitief energielabel woningen
Alle huiseigenaren hebben begin 2015 van de Rijksoverheid een voorlopig energielabel voor hun woning ontvangen. Dit energielabel is o.a. gebaseerd op het bouwjaar van de woning en geeft een indicatie hoe zuinig de woning is. Bij verkoop is de eigenaar verplicht om een definitief energielabel aan te vragen en om deze te overhandigen aan de koper. Wie dit niet doet riskeert een boete die kan worden opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Daarnaast moet sinds 1 januari 2021 altijd het energielabel worden vermeld als een woning op funda.nl, of op facebook wordt geplaatst. Verkopers die geen definitief energielabel hebben zullen hierdoor direct in de problemen komen als deze regel gehandhaafd wordt.
Vraag dus tijdig je energielabel aan als je van plan bent om je woning te verkopen!
Er zijn uitzondering op de regel zoals bijvoorbeeld beschermde monumenten.
Wat is het belang van het nieuwe energielabel?
Het nieuwe energielabel heeft volgens de Rijksoverheid de volgende voordelen voor eigenaren, kopers en nieuwe huurders:
- Het is direct duidelijk hoe energiezuinig een woning is.
- Het geeft kopers en huurders een indicatie van de energierekening.
- Het laat zien welke energiebesparende maatregelen nog genomen kunnen worden.
- Het kan een positieve invloed hebben op de op de uiteindelijke verkoop- of verhuurprijs van een woning.
Voorbeeld van het nieuwe label (bron: Rijksoverheid):
Hoe vraag je een nieuw energielabel aan?
Om je huidige (voorlopige) energielabel te controleren kan je naar de website energielabel.nl gaan. Na het invoeren van je postcode en huisnummer, zie je direct het type energielabel en tot wanneer deze geldig is. Als er een definitief energielabel is geregistreerd, dan zie je ook de klasse vermeld. Het label loopt van A+++ tot G, waarbij A+++ (groen) het meest energiezuinig is en G (rood) het meest onzuinig.
Als je een nieuw label wilt aanvragen, doorloop dan de volgende stappen:
- Zoek een energieadviseur woningbouw via b.v. Woninglabel.nl.
- Vraag een offerte aan, of maak direct een afspraak met de energieadviseur naar keuze.
- Laat de energieadviseur je woning controleren. Je moet zelf de nodige informatie overhandigen, zoals bouwtekeningen en eventuele facturen van verbetermaatregelen.
- De energieadviseur zal de energiepresentatie van je woning berekenen en registreren. Dit label is 10 jaar geldig. Je ontvangt een afschrift van het energielabel.
Waar kijkt een energieadviseur allemaal naar?
Een inspectie van een energieadviseur zal gemiddeld 1 – 2 uur in beslag nemen. Tijdens het bezoek kijkt de adviseur o.a. naar:
- De afmetingen van de woning.
- Aanwezige isolatie (dak, muur en vloer).
- Installatie (Cv-ketel, warmtepomp, zonnepanelen, etc.).
Op basis van deze informatie zal de adviseur berekenen hoeveel energie nodig is voor:
- Verwarming.
- Warm water.
- Ventilatie.
- Koeling van de woning.
Op basis van deze berekening wordt het energielabel vastgesteld en worden ook aanbevelingen voor (verdere) verduurzaming gegeven. Dit wordt ook op het energielabel vermeld.
Wat kost het nieuwe energielabel?
De Rijksoverheid voorspelt dat het energielabel voor een eengezinswoning uit zullen komen op gemiddeld € 190 en voor een appartement op gemiddeld € 100. Dit is geen wettelijk vastgestelde prijs en zal dus in de praktijk kunnen verschillen per energieadviseur.
Als we kijken naar de prijzen via QBIS.nl zien we direct dat er verschillende prijzen worden gehanteerd. Het loont dus de moeite om te vergelijken door verschillende offertes op te vragen.
Ik heb al een definitief label, wat nu?
Heb je al eerder een definitief label aangevraagd? Deze blijft gewoon 10 jaar geldig. Op het energielabel vind je de ‘geldig-tot’ datum.
Het Energielabel volgens inspectiebedrijf Homekeur
Een van de bedrijven die de keuring voor het nieuwe energielabel kan verzorgen is Homekeur BV. Ze weten dus alles over het nieuwe energielabel en wilden onze vragen beantwoorden. Chris Vuijk van Homekeur BV.:
1. Wat is het verschil tussen dit nieuwe energielabel en het “oude” label?
Wat ons betreft vooral de betrouwbaarheid. Dit nieuwe label wordt veel uitgebreider opgenomen dan het VEL (vereenvoudigde energielabel). Bij het ‘oude’ label kon de consument zelf de waardes doorgeven, deze werden gecontroleerd door een deskundige op afstand. Dit kan en mag allemaal niet meer, nu komt een adviseur ter plaatse en deze doet een totale woning opname. Om het energielabel voor woningen vast te stellen dienen dus gediplomeerde inspecteurs het huis te bezoeken en onderzoeken. Niet meer voor het bedrag van een paar euro, maar tegen een logische vergoeding. Deze nieuwe regelgeving maakt het hiermee mogelijk dat er een goede inspectie mogelijk is voordat het energielabel wordt uitgegeven. Daarmee wordt ook de kwaliteit van het energielabel voor woningen geborgd.
In de praktijk functioneerde de oude methode ondermaats. De deskundige kon op afstand onvoldoende oordeel geven, waardoor de energiecertificaten in de praktijk nog weleens niet klopte met de werkelijkheid. Daarom is het per 1 januari 2021 verplicht om de woning te laten keuren door een deskundige. Niet op afstand, maar een daadwerkelijke keuring van een deskundige die fysiek ter plaatse komt.
2. Waar moet je op letten als je een energieadviseur inschakelt voor het aanvragen van het nieuwe energielabel?
Elke adviseur heeft een diploma en de registratie verloopt via een BRL 9500 gecertificeerd bedrijf. De procedures en werkwijzen worden allemaal zorgvuldig gevolgd en geaudit. Er zijn niet veel bijzonderheden waar op gelet kan worden.
3. Wat houdt de keuring precies?
Wij bekijken de volledige thermische schil (gevels, dak, vloeren, beglazing, panelen, installaties e.d), bepalen rc waardes, meten oppervlaktes, etc. Alle waardes worden verwerkt in een softwareprogramma waarmee het energielabel wordt berekend.
4. Moet je thuis zijn voor de inspectie?
Niet per se, maar de adviseur moet wel in de woning kunnen. De gediplomeerde inspecteur komt langs om het energielabel vast te stellen. Gemiddeld duurt dit bezoek een uur. Dit is ook afhankelijk van de grootte van de woning.
5. Hoe lang doen jullie er over om het label aan te melden na de inspectie?
Na de opname kan het label meestal binnen 2 werkdagen worden geregistreerd bij de landelijke database van de overheid.
6. Is de prijs van €295 voor een woning (en €100 voor een appartement) een wettelijk vastgestelde prijs, of kunnen inspectiebedrijven dat zelf bepalen?
Wij rekenen €295. De prijs kan worden bepaald door het uitvoerende bedrijf zelf. Er zijn dus geen vastgestelde prijzen. De verwachting is dat de komende maanden de prijs zal oplopen. Dit omdat er te weinig adviseurs zijn en omdat de opname inclusief uitwerking, veel werk is.
Bronnen