
Joleen Schoonebeek
Commercieel Medewerker Binnendienst / K-RMT
Voordat we samen aan de slag gaan is het belangrijk om helder te hebben wat we precies voor je gaan doen. Daar is deze fase voor bedoeld. Na een vrijblijvend bezoek van een van onze gespecialiseerde verkoopmakelaars, ontvang je van ons een persoonlijk verkoopadvies. Wat kan je verwachten:
Onze makelaar komt bij je langs om kennis te maken, het verkoopproces uit te leggen en om al jouw wensen te bespreken. Tevens zal de makelaar de woning van binnen en buiten bekijken om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
Je krijgt direct handige tips van de makelaar!
Tijdens het bezoek zal de makelaar ook een aantal foto’s binnen en buiten maken. Deze zijn alleen voor intern gebruik. Onze makelaar zal o.a. mede op basis van deze foto’s kunnen adviseren bij het bepalen van de beste vraagprijs.
Voorbereiding
Binnen enkele dagen na ons bezoek, ontvang je een advies per e-mail. Hierin staat o.a.:
Advies voor een echt realistische vraagprijs
Wij geven altijd een betrouwbaar advies voor de vraagprijs af, waarbij we veel verschillende gegevens gebruiken om tot dat advies te komen. Onder andere:
Enkele dagen nadat je ons advies hebt ontvangen, nemen wij weer contact met je op om het voorstel door te spreken. Dat kan telefonisch, per e-mail, of in een vervolggesprek bij jou thuis, of bij ons op kantoor.
Ben je tevreden met ons voorstel, dan ontvang je digitaal (of per post) een opdracht tot dienstverlening. Hier staat alles wat we hebben afgesproken helder in beschreven. Als we die ondertekend retour hebben ontvangen (mag per e-mail of per post) gaan we direct voor je aan de slag.
Met een vraagscan brengen we precies in kaart hoeveel mensen er op zoek zijn naar een woning zoals die van jou.
Om de woning zo goed mogelijk te presenteren zal een van onze medewerkers één of twee afspraken met je maken voor:
Een medewerker van PUUR* Makelaars zal je volledig begeleiden bij het inmeten, de detailopname en bij de fotografie / film van je woning. Voor de fotografie ontvang je vooraf handige tips, zodat je de woning goed kan voorbereiden.
Indien gewenst geven we je styling advies, of schakelen we een stylist in.
Geef kopers een beeld hoe jouw woning er uit zou kan zien na een restyling, of een verbouwing. Met de Styleswitcher worden de mogelijkheden van de woning met 3D-software fotorealistisch gevisualiseerd. Resultaat: jouw woning wordt direct aantrekkelijker voor meer kopers.
Na voorgaand bezoek hebben wij ongeveer 5 werkdagen nodig om alle gegevens perfect te verwerken. In spoedgevallen kunnen wij sneller schakelen.
Na verwerking ontvang je een persoonlijke login via Move.nl. In die afgeschermde omgeving kan je de presentatie van jouw woning bekijken. De presentatie bestaat o.a. uit:
Graag horen wij van je of de presentatie akkoord is. De gegevens worden nooit gepubliceerd voordat jij akkoord hebt gegeven!
Ook is het noodzakelijk om via de afgeschermde omgeving de Lijst van zaken in te vullen. Hierin beschrijf je welke zaken meegaan en wat achter blijft.
Verder moeten er nog twee vragenlijsten van NVM ingevuld worden, te weten:
Dit is ook een goed moment om alvast een energielabel aan te vragen. Indien gewenst kunnen wij u hierbij ondersteunen.
Klik op een van de thumbnails voor een vergroting
Klik op een van de thumbnails voor een vergroting
6.081
Totaal verkocht
538
Dit jaar verkocht
154
Dit jaar aangekocht
9.8
Gemiddelde verkoopbeoordeling
Nadat je akkoord hebt gegeven op de informatie van de woning, gaan wij deze stapsgewijs publiceren. Uiteraard in overleg.
Eerst brengen wij collega makelaars op de hoogte en plaatsen wij de woning op onze eigen drukbezochte website puurmakelaars.nl. Ook plaatsen wij je woning op sociale media. Verder beschikken we over een omvangrijke database met mensen die op zoek zijn naar een woning. We weten waar ze naar zoeken. Als er een match is met jouw woning, dan ontvangen ze direct een e-mail.
Na ongeveer drie dagen verschijnt de woning op funda.nl, mva.nl en diverse andere sites. Bij stille verkoop publiceren we de woning niet openbaar.
Via je eigen persoonlijke omgeving, kan je de statistieken van je woning op funda.nl raadplegen.
In overleg zal er ook een te koop bord geplaatst worden in de tuin of op het raam.
In deze fase kunnen we ook optioneel extra exposure genereren door gericht (betaald) te adverteren via sociale media. Denk hierbij aan Facebook en LinkedIn.
Als de woning is gepubliceerd, volgen er afspraken voor bezichtigingen. Wij nemen contact met je op om dit in te plannen en natuurlijk altijd in goed overleg. Zijn er veel aanvragen, dan proberen we dat zo veel mogelijk op één dag te plannen. Wij plannen geen inloopuurtje, maar altijd 1-op-1 bezichtigingen. Hierdoor hebben we de tijd om de mogelijke koper(s) een goed beeld te geven en om al hun individuele vragen te beantwoorden.
Wij zullen vooraf goed doornemen hoe de bezichtiging gaat verlopen en hoe jij je daar zo goed mogelijk op kunt voorbereiden.
Wij adviseren om tijdens de bezichtiging niet thuis te zijn. De makelaar ontvangt de geïnteresseerde mensen en zal deze rondleiden en alles over jouw huis vertellen. Onze makelaars draaien niet een standaard verhaal af, maar verdiepen zich in de potentiële kopers. Ze luisteren goed en adviseren als er bezwaren zijn: ze zoeken altijd naar oplossingen. Jouw woning zal zo aantrekkelijk mogelijk worden gepresenteerd.
Na de bezichtigingen neemt de makelaar contact met jou op om de bezichtiging na te bespreken. Hierdoor weet je direct of de mensen enthousiast waren en welke vragen ze hadden.
Onze makelaar zal ook de mensen nabellen die jouw woning hebben bezocht.
We kunnen ook een live-bezichtiging organiseren via facebook, Instagram, twitter, YouTube of (binnenkort) LinkedIn. We informeren dan vooraf geïnteresseerden die tijdens de live-uitzending meekijken en vragen kunnen stellen. Hierdoor kunnen we de woning in één grote groep mensen laten zien. Na de live-uitzending plaatsen we de video ook online, zodat het een enorm bereik heeft.
In een eerdere fase is besproken welk biedsysteem wordt gehanteerd. Op basis van dit biedsysteem (standaard is dat het Amsterdamse biedsysteem) zal een potentiële koper een bod uitbrengen inclusief eventuele voorbehouden. In overleg met jou zal de makelaar voor je gaan onderhandelen.
Het onderhandelen gaat beginnen zodra de makelaar een interessante bieding heeft ontvangen.
Jij bent diegene die bepaalt welke bod en welke voorwaarden je accepteert. Uiteraard adviseren wij je hierbij.
Wie een woning gaat kopen of verkopen, krijgt te maken met een biedsysteem. Het biedsysteem bepaalt de spelregels van de verkoop.
In veel gevallen hanteert PUUR* Makelaars het Amsterdamse biedsysteem:
De onderhandelingen starten pas als een bieder een tegenvoorstel krijgt van de verkoper. Tijdens deze fase zal er niet onderhandeld worden met andere geïnteresseerden. De bezichtigingen kunnen wel doorgaan. Als er meer bezichtigingen plaatsvinden, zal worden gemeld dat de verkoper in onderhandeling is. Bij interesse kan er éénmalig een bod worden uitgebracht. De verkoper kan pas met een andere geïnteresseerde gaan onderhandelen, als de onderhandelingen met de eerste bieder zijn mislukt.
Het is voor een tweede geïnteresseerde mogelijk om éénmalig een uiterst bod uit te brengen. Als dit bod beter is dan het bod van de eerste bieder, dan zal deze in de gelegenheid worden gesteld om een nieuw uiterst bod te doen.
Het is voor een tweede geïnteresseerde mogelijk om éénmalig een uiterst bod uit te brengen. Als dit bod beter is dan het bod van de eerste bieder, dan zal deze in de gelegenheid worden gesteld om een nieuw uiterst bod te doen.
Als je een bod hebt geaccepteerd, wordt er een voorlopig koopcontract opgesteld. Hierin staan alle voorwaarden en alle gegevens van jou en van de koper beschreven. Dit voorlopig koopcontract stellen wij voor je op. Wordt je woning in Amsterdam verkocht, dan zal de notaris dit doen. Daarna nemen wij het uitvoerig met je door. Het wordt door jou en door de koper ondertekend. Dat kan bij ons op kantoor, of bij de notaris. In Amsterdam is de regel dat dit bij de notaris op kantoor plaatsvindt.
Na het tekenen gaan er wettelijk drie dagen bedenktijd in. Tijdens deze drie dagen kan de koper zonder reden afzien van de koop. Vaak wordt er in deze tijd ook een bouwkundige keuring uitgevoerd op verzoek (en op kosten) van de koper.
Indien er voorbehouden zijn, zoals bijvoorbeeld voorbehoud van financiering, dan moet de koper dat binnen de afgesproken tijd regelen. Voor het voorbehoud van financiering heeft de koper bijvoorbeeld een taxatierapport nodig.
De woning krijgt op dat moment de status verkocht onder voorbehoud. Dat zie je terug op alle online publicaties en op het verkoopbord (sticker).
De koper dient tevens zorg te dragen voor een waarborgsom cq. bankgarantie van 10% van de koopsom. Wij controleren of dit binnen de vastgestelde tijd is geregeld.
Jij kunt nu je verhuizing gaan voorbereiden. Bij het verhuizen moet je alles achterlaten conform de eerder ingevulde lijst met zaken. Alles wat nagelvast is moet achterblijven!
Meer over je verhuizing voorbereiden
Alle aansluitingen van je nieuwe woning via PUUR* Makelaars geregeld
Je nieuwe woning is pas gebruiksklaar nadat o.a. elektriciteit, water, gas, internet, telefoon en televisie zijn aangesloten. Dit betekent dat je maatschappijen moet gaan vergelijken, abonnementen moet selecteren en contracten moet afsluiten. Dat kost allemaal veel tijd. Dit neemt PUUR*Makelaars graag voor je uit handen via onze gratis verhuisklaar-service.
Met één telefoontje brengen we jouw gewenste aansluitingen in kaart en gaan we voor je aan de slag! Op de dag dat je gaat verhuizen zijn alle aansluitingen geregeld. Makkelijker kan niet! Deze dienst is exclusief voor onze klanten.
Op de afgesproken datum is de overdracht van je woning. Dit zal plaatsvinden bij de notaris die de koper heeft uitgezocht. Wij zullen de betreffende notaris vooraf alle benodigde informatie sturen. De notaris zal een concept van de akte van levering opstellen. Deze zullen wij voor je controleren en ook de nota van afrekening. De notaris zal ook rechtstreeks met jou contact opnemen voor informatie over o.a. je hypotheek en gemeentebelastingen voor de afrekening.
Vlak voor de overdracht zal de inspectie plaatsvinden, waar je (optioneel) samen met ons en met de koper de woning zal inspecteren. Ook zullen de meterstanden genoteerd worden.
Na de inspectie gaan we naar de notaris. Hier wordt de leveringsakte met alle partijen doorgenomen. Indien je zelf niet aanwezig kunt zijn, dan is het mogelijk om een volmacht aan te geven aan de notaris (zijn extra kosten aan verbonden). Na het doornemen van de koopakte wordt deze door zowel de koper als verkoper ondertekend. Nu is de koop definitief en kunnen de sleutels overhandigd worden aan de nieuwe eigenaar en kan de champagne opengetrokken worden.
Bij de verkoop van je woning kan er altijd een situatie ontstaan waarbij je even geen huis hebt. Bijvoorbeeld als je nog geen nieuwe woning hebt gevonden, of als je nieuwe woning nog verbouwd moet worden. Om die tijd te overbruggen, besluiten veel mensen om (tijdelijk) een woning te huren in de vrije sector.
Mede om deze mensen te ondersteunen, heeft PUUR* Makelaars een dochteronderneming opgezet die kopers helpt bij het vinden van een geschikte huurwoning. Onze huurspecialisten kennen de regels, kennen de omgeving en hebben een mooi aanbod van huurwoningen in hun portefeuille. Hierdoor kunnen zij je adequaat en snel begeleiden naar jouw ideale (tijdelijke) huurwoning.
Heb je een dringende vraag? Neem dan direct contact met ons op
Ons team met experts staat voor je klaar
Als je op zoek bent naar een koopwoning, dan zijn er voldoende online mogelijkheden om huizen te zoeken en om bezichtigingen aan te vragen. Maar wat doe je als je een woning vindt die voldoet aan jouw wensen en eisen?
Als je het ‘juiste gevoel’ krijgt bij het bekijken van ‘dé droomwoning’ dan is het heel menselijk om veel elementen rooskleuriger te zien dan ze in werkelijkheid zijn. Realiseer je dat de verkopend makelaar van het huis maar één belang heeft en dat is een optimaal resultaat behalen voor zijn klant.
Neem je eigen PUUR* aankoopmakelaar mee om je goed te laten adviseren. Zo ben je zeker van een realistische kijk op de situatie en krijg je onafhankelijk advies. Indien nodig, begeleiden wij je van A tot Z. Full-service dus!